עידוד קריאה: כך תעודדו את ילדכם לקרוא גם בחופשת הקיץ

החופש הגדול בפתח ואווירת סוף השנה ניכרת לא רק בקרב הילדים, כי אם גם בקרב ההורים שכבר מוטרדים מריבוי המסכים והבטלה שהולכים להיות חלק בלתי נפרד מן החופש כורח המציאות. החשש הבולט בקרב מרבית ההורים, הוא הניתוק של הילדים מהרגלי הלמידה והקריאה במהלך החופש, שכאשר אינם מגיעים במסגרת מסודרת, קשה מאוד לייצר. לשם כך ריכזנו להלן מספר טיפים שיכולים לסייע בעידוד קריאה אצל הילדים גם בחודשי הקיץ:

  1. הספרייה הציבורית כבילוי מעשיר – כמעט בכל עיר בישראל ניתן למצוא ספריה ציבורית. הספריות של ימנו מאובזרות ומעוצבות יותר כוללות פינות קריאה ורביצה, חדרים עבור שעת סיפור לילדים הצעירים יותר, מתחמי מחשבים ומדיה ועוד. מומלץ להרגיל את הילדים כבר מגיל צעיר לביקור שבועי בספרייה, לבילוי במקום לצד השאלה של ספרים הביתה.

 

  1. קביעת זמן קריאה מוגדר – קביעת זמן קבוע לקריאה בבית, כבר מגיל צעיר מאוד ועם רכישת יסודות הקריאה. הגדרת זמן קריאה קבוע כחלק מסדר יום הכולל מסכי מחשב ומדיה, משחק חופשי ובילוי עם חברים, ייצור הרגלי קריאה נכונים וסדר יום מאוזן, בעיקר בימות החופש הארוכים שיש למלא בתוכן. מומלץ לב את זמן הקיאה לקראת שעות הערב, מה שישמש גם כזמן להורדת הילוך ואנרגיות לפני השינה.

 

  1. חיבור לסיפורים מוכרים – על מנת ליצור את החיבור הנכון בין הילדים לקריאת ספרים מומלץ לבחור ספרים מעולמות תוכן מוכרים להם, כך למשל ספרים על דמויות מוכרות דוגמת גיבורי על או ספר בהשראת סדרת טלוויזיה או סרט. לרוב הסדר הפוך, אך אין זה משנה, בחירת ספר שמוכר לילד מצפייה בסדרות ובסרטים ילהיב אותו ויעודד אותו להתחבר לתוכן ולהעשיר את הידע שלו באמצעותו.

 

  1. רכישת ספרים לאוסף אישי – רבים נוהגים לחשוב כי אין צורך ברכישת ספרים כאשר ניתן להשאיל, מה שנכון אולי ברמה הסביבתית והכלכלית, אך עם זאת ההתרגשות שברכישת ספר מעניין חדש עשויה לתרום ולהלהיב את הילדים ולעודד אותם לפתח הרגלי קריאה. ניתן להפוך את החיבה לספרים לאוסף מרשים ולהחליט על רכישת ספרים במינון קבוע ולא "מאיים כלכלית" כמובן, שגם יאפשר יצירת אוסף מרשים בו הילד/ה יוכלו להתגאות בשמחה.

 

  1. וכן, גם ספרי לימוד – על פניו ספרי הלימוד אינם מייצרים את החוויה שמייצרים ספרי קריאה ופנאי, אולם גם רכישת ספרי לימוד לקראת שנת הלימודים הקרבה, עטיפה משותפת שלהם, ואף עיון והתרשמות מן עולמות התוכן הצפויים בשנה הבאה, עשויים לתרום להתלהבות ולחיבור של הילד לעולם הקריאה. במקרה של ספרים אלו, אין חובה בהכרח לקנות ספרים חדשים וניתן גם להסתפק ברכישה של ספרי לימוד יד שנייה בחנויות ייעודיות.

 

  1. וכמובן, איך לא דוגמה אישית – הורה המצוי במרבית שעות הנאי אל מול הטלוויזיה או הטלפון הנייד כפי הנראה לא ישיג תוצאות טובות בדרישה מילדיו לשלב קריאת ספרים בעולמם. כמו בתחומים רבים אחרים בחינוך, גם כאן נדרשת דוגמה אישית והנחלה של הרגלים באמצעותה. לשם כך ניתן לייצר זמן קריאה משפחתי משותף או פשוט להראות לילדים שגם ההורים בשעות הפנאי נוהגים להשתרע על הספה עם ספר טוב ואפילו נהנים מזה.